Κυριακή 15 Μαρτίου 2020

Κύπρος, Ελλάδα, Ομογένεια Εκπαιδευτικές γέφυρες 2019-2020

Τι κοινό έχει ένα νηπιαγωγείο, ένα δημοτικό και ένα λύκειο;
Πολλά αν θέλετε τη γνώμη μου. 
Ένα όμως είναι το βασικό!

Η αγάπη για τα παιδιά τους και η πεποίθηση ότι αυτά μπορούν να διαχειριστούν και να κατανοήσουν πολύ περισσότερα από ότι εμείς νομίζουμε. Και μάλιστα, όχι μόνο να τα κάνουν κτήμα τους αλλά και να δημιουργήσουν, από τις νέες γνώσεις που θα αποκτήσουν, καινούριες νεότερες, και επιπροσθέτως να παράγουν δεδομένα και  προϊόντα αξιόλογα προς αξιολόγηση και προς βράβευση στην Ελλάδα την Κύπρο και την ομογένεια χτίζοντας έτσι εκπαιδευτικές γέφυρες.

Συγκεκριμένα, στο φετινό διαγωνισμό για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ελλάδα, Κύπρος, Ομογένεια: Εκπαιδευτικές γέφυρες» της Πρωτοβάθμιας Σερρών βραβεύτηκαν 3 σχολεία της Ρόδου για τη συμμετοχή τους και τις δουλειές που κατέθεσαν το καθένα με το μοναδικό του τρόπο.

Tο λύκειο Αφάντου κέρδισε το 1ο βραβείο στην κατηγορία PROJECT  πραγματοποιώντας μια διερεύνηση των παράλληλων ιστορικών περιόδων που γνώρισαν το Δωδεκανησιακό Σύμπλεγμα και η Μεγαλόνησος τον 20ο αιώνα μέχρι την απελευθέρωσή τους από τον ξένο ζυγό (ιταλικό-αγγλικό). Υπό την επίβλεψη  των υπεύθυνων  καθηγητών  του Προγράμματος, της κ. Στυλιανής Βουτσά και κ. Βενέτιου Θωμίδη, τα παιδιά της Β΄Λυκείου  διερεύνησαν το θέμα μέσα από βιβλία, επισκέφτηκαν το Σύλλογο Κυπρίων και συνομίλησαν με το Διοικητικό Συμβούλιο, αναζήτησαν πηγές στο διαδίκτυο και κατέληξαν σε συμπεράσματα  που αποτελούν το PROJECT το οποίο και βραβεύτηκε.

Συγκεκριμένα οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί αναφέρουν :

«Το Project αυτό πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου. Στους μαθητές της Β’ Τάξης του Γενικού Λυκείου Αφάντου προτάθηκε ως αντικείμενο εργασίας να ασχοληθούν με ένα ιστορικό θέμα που αφορά τόσο στον τόπο τους, τα Δωδεκάνησα, όσο και στην Κύπρο, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ελλάδα, Κύπρος: εκπαιδευτικές γέφυρες» και αποδέχτηκαν με ενθουσιασμό. Οι μαθητές προέρχονταν από τη Β’ Λυκείου και, συγκεκριμένα, από τα τμήματα Β1, Β2 και Β4. 

Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες, οι υπεύθυνοι καθηγητές πρότειναν κάποιες κεφαλαιώδεις βιβλιογραφικές αναφορές, όπως για παράδειγμα, την Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Τόμος ΙΕ΄ που υπάρχει στη Βιβλιοθήκη του σχολείου μας, αλλά και άλλα βιβλία, τα οποία είτε υπήρχαν στη Βιβλιοθήκη του σχολείου (για παράδειγμα, «Δωδεκάνησα. Η πορεία προς την Ενσωμάτωση») είτε μας τα παρείχε ο Σύλλογος Κυπρίων Ρόδου (τα τελευταία αφορούσαν κυρίως στον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ). 

Με τον Σύλλογο Κυπρίων Ρόδου και, συγκεκριμένα, με τον Πρόεδρό του, κ. Γεώργιο Συμεωνίδη, ήρθαν σε επαφή οι υπεύθυνοι καθηγητές του Προγράμματος, η κ. Στυλιανή Βουτσά κι ο κ. Βενέτιος Θωμίδης, και πραγματοποιήθηκε επίσκεψη των μαθητών στα γραφεία του Συλλόγου στις 26 Φεβρουαρίου 2020. Εκεί,  οι μαθητές ερευνητές ξεναγήθηκαν στη Βιβλιοθήκη και μίλησαν με εκπροσώπους του Διοικητικού Συμβουλίου, ανταλλάσσοντας απόψεις για όσα τους εντυπωσίασαν ή προβλημάτισαν από αυτά που διάβασαν κατά τη διάρκεια της εκπόνησης του Project.
Επίσης, στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης για τα θέματα της Κύπρου, η υπεύθυνη καθηγήτρια Στυλιανή Βουτσά παρουσίασε στις 15 Δεκεμβρίου 2020 στο Νεστορίδειο Μέλαθρο της Ρόδου το βιβλίο που επιμελήθηκε ο κ. Σάββας Καλεντερίδης με τίτλο «Νικόλαος Κατούντας, ο Λεωνίδας της Κερύνειας» (εκδ. Ινφογνώμων 2019), σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Σύλλογος Κυπρίων Ρόδου τιμώντας την παγκόσμια ημέρα θυμάτων Γενοκτονιών. Παρόντες ο Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ελλάδα, κ. Κυριάκος Κενεβέζος, ο κ. Σάββας Καλεντερίδης και ο δημοσιογράφος κ. Παντελής Σαββίδης. Το περιεχόμενο του βιβλίου κοινοποιήθηκε μετά στους μαθητές του Project κι ακολούθησε συζήτηση στην τάξη για τα δραματικά γεγονότα του 1974, τα οποία οι μαθητές σε μεγάλο βαθμό αγνοούσαν.

Οι μαθητές εργάστηκαν με ιδιαίτερο ενθουσιασμό για την εκπόνηση της εργασίας, αναζητώντας και μόνοι τους πηγές στον Διαδίκτυο (όπως για παράδειγμα, την ηλεκτρονική διεύθυνση των archeia.moec.gov.cy) και δουλεύοντας ως επί το πλείστον στην αίθουσα Πληροφορικής του σχολείου, χωρισμένοι πάντα σε ομάδες και με την καθοδήγηση των υπεύθυνων εκπαιδευτικών. Οι μαθητές με οξυδέρκεια κατέληξαν σε κάποια συμπεράσματα ύστερα από την παράλληλη μελέτη των ιστοριών των δύο περιοχών. 

Στόχος της εργασίας υπήρξε η διερεύνηση των παράλληλων ιστορικών περιόδων που γνώρισαν το Δωδεκανησιακό Σύμπλεγμα και η Μεγαλόνησος τον 20ο αιώνα μέχρι την απελευθέρωσή τους από τον ξένο ζυγό (ιταλικό-αγγλικό). Επίσης, εξίσου σημαντική θεωρήθηκε η γνωριμία από πλευράς των μαθητών της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας της Ελλάδας, και συγκεκριμένα του τόπου τους (Ρόδος, Δωδεκάνησα) και της Κύπρου, και μάλιστα σε παράλληλη εξέταση. 

Η μαθήτρια Χατζηχριστοδούλου Αναστασία του Β4 επιμελήθηκε το Παράρτημα της εργασίας, το σχετικό με την αρχιτεκτονική των Ιταλών στα Δωδεκάνησα, μετά από δική της επιθυμία, αφού ασχολείται συστηματικά με το σχέδιο και υπό την καθοδήγηση του καθηγητή της, κ. Ιωάννη Ματσαμά. 

Όσον αφορά στη διάχυση των αποτελεσμάτων του πονήματος, αρχικά προγραμματίστηκε η δημοσίευση της εργασίας των μαθητών στην ιστοσελίδα του σχολείου και απόσπασμα αυτής και στον Τοπικό Τύπο. Επίσης, η εργασία των μαθητών πρόκειται να  παρουσιαστεί σε εκδήλωση του σχολείου, κατά πάσα πιθανότητα στην Τελετή Αποφοίτησης τον Ιούνιο, ώστε να έχει απήχηση και στην τοπική κοινωνία.

Τέλος, διακαής πόθος όλων μας, μαθητών και υπεύθυνων εκπαιδευτικών, είναι να καταφέρουμε να παρουσιάσουμε τo Project μας σε μορφή Power Point στο μαθητικό συνέδριο στη Λευκωσία, στις 5 Μαΐου 2020 και να δούμε από κοντά τους μαρτυρικούς τόπους και τα ‘φυλακισμένα μνήματα’, αποτίοντας τον δικό μας φόρο τιμής. 

Κλείνοντας, να ευχαριστήσουμε τον φίλο ιστορικό, Καθηγητή της Σχολής Πολεμικού Ναυτικού, κ. Ζήση Φωτάκη, για την ιδέα που μας έδωσε να εξετάσουμε παράλληλα ιστορικά γεγονότα στα Δωδεκάνησα και στην Κύπρο. Από την πρόταση αυτή του κ. Φωτάκη γεννήθηκε η ιδέα για το αντικείμενο αυτής της εργασίας και του είμαστε ευγνώμονες.»

Το 3ο Νηπιαγωγείο Καλυθιών πήρε το 1ο βραβείο στην κατηγορία ΤΑΙΝΙΑ, για την ταινία "Το κίτρινο φορεματάκι" που αναφέρεται στην πραγματική ιστορία ενός μικρού κοριτσιού που έφυγε το 1974 από  την Κύπρο κρατώντας το χέρι της μαμάς της μετά την εισβολή των Τούρκων στην Μεγαλόνησο φορώντας το αγαπημένο κίτρινο φορεματάκι της.
Τα παιδιά άκουσαν την ιστορία της και από εκεί ξεκίνησαν όλα. Την δραματοποίησαν, αναπαραστώντας κάθε της συναίσθημα μέχρι τη στιγμή που ήρθε στην Ελλάδα και μέχρι σήμερα που ζει σε αυτήν και δραστηριοποιείται στο χώρο της εκπαίδευσης.

Η ταινία επενδύθηκε με ένα πολύ όμορφο τραγούδι γραμμένο από τη νηπιαγωγό Νίτσα Αργυρού με τίτλο 《Ελευθερία》 το οποίο μελωποιήθηκε από την καθηγήτρια μουσικής Ματίνα Μάστορα και αποδόθηκε με την πανέμορφη φωνή της. Το τραγούδι βραβεύτηκε στον διαγωνισμό με το 2ο βραβείο στην κατηγορία ΤΡΑΓΟΥΔΙ.

Τη λήψη των σκηνών και το τελικό μοντάζ έκανε ο Σάββας Αργυρός.
Οι νηπιαγωγοί Παπαφιλίππου Μαρία και Σολωμού Ιωάννα σκηνοθέτησαν την Ταινία ενώ φιλικά συμμετείχαν οι νηπιαγωγοί Ασπασία Γιαρενάκη, Τραϊανή Παρασκευή, Νίτσα Αργυρού και η μαθήτρια Β' Γυμνασίου Χρυσάνθη Ρίζου.
Τα γυρίσματα έγιναν στο χωριό των Καλυθιών και στη παραλία καθώς επίσης και μέσα στο νηπιαγωγείο.

Στο τέλος της ταινίας γίνεται αναφορά σε ιστορικά στοιχεία που βρήκαν οι νηπιαγωγοί με τα παιδιά και έγραψαν.

Τέλος, γίνεται αναφορά στο πραγματικό πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται η ταινία και δεν είναι άλλη από την σχολική σύμβουλο νηπιαγωγών Κατερίνα Καζέλα που διετέλεσε σύμβουλος για 2 χρόνια στα Δωδεκάνησα και υπήρξε πηγή έμπνευσης για παιδιά και εκπαιδευτικούς.
3ο Νηπιαγωγείο Καλυθιών
Στον ίδιο διαγωνισμό και στην κατηγορία τρισδιάστατες ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ το 2ο βραβείο πήρε το 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλυθιών με την δημιουργία μιας τρισδιάστατης απεικόνισης της σκέψης των παιδιών της Α' Δημοτικού και του τμήματος της κας Βραχνά. Τα παιδιά με τη βοήθεια της εικαστικού κας Σαβράνη αφού άκουσαν, έψαξαν, έμαθαν και κατανόησαν πόσα πολλά ενώνουν τα παιδιά των 2 νησιών προχώρησαν στην κατασκευή μιας τρισδιάστατης αφίσας όπου αποτύπωσαν πόσο σηναντική είναι για αυτά η Κύπρος, βάζοντάς την στην μέση του κύκλου τους για να την προστατεύσουν. Και ιδού το αποτέλεσμα!!!


Πόσο υπέροχες δουλειές από παιδιά διαφορετικής ηλικίας με ένα μόνο στόχο:να δημιουργήσουν γέφυρες, να συσχετίσουν πολιτισμούς, να ενώσουν ανθρώπους και συνειδήσεις, να κατανοήσουν ότι είναι μοναδικοί αλλά και τόσο ίδιοι με τους άλλους....να αισθανθούν ότι δεν είναι μόνοι ......

Κάθε προσπάθεια μαθητική που μας φέρνει πιο κοντά στους άλλους λαούς αποδεικνύοντας την ομοιότητά μας και ταυτόχρονα τη μοναδικότητα μας ως λαός είναι άξια συγχαρητηρίων.
Υποκλινόμεθα!!!! 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου